Kend konflikten og løs den!
Af stressekspert Rikke Maj Thauer
Konflikter bunder ofte i en manglende evne til at oversætte andres behov!
Vi kan ikke undgå, at der en gang imellem opstår konflikter. På arbejdspladsen med kolleger eller chefen, med familien eller partneren derhjemme. Men vi kan undgå, at konflikten bliver ubehagelig. Konflikter kan også rykke os et andet sted hen i relationen med den anden, hvis konflikten altså bliver løst på en hensigtsmæssig måde.
Uløste konflikter kan, derimod, være kilden til stress!
Det handler derfor om at være bevidst om din egen andel i konflikten, de forskellige konfliktmønstre og, hvad du selv kan gøre for at løse konflikten.
Vær bevidst om dit eget – og andres – konfliktmønstre
Den bedste måde at fjerne ubehaget ved konflikter er at vide, hvordan du håndterer konflikter. Ofte har vi vores konfliktmønstre med hjemmefra i forhold til, hvordan vi oplevede konflikter – og ikke mindst håndteringen af dem – i vores barndom. Det er derfor vigtigt at kende og tage hånd om sit konfliktmønster.
Overvej derfor, hvilket af de følgende konfliktmønstre, der passer på dig.
1. UNDVIGER
- blive ked af det
- bide ubehaget i sig
- undlade at sige fra
- forsøge at skjule skuffelsen
- græde når man kommer hjem
- lade det gå ud over familien ved at skælde ud og blive sur.
Man vælger kort sagt, at UNDVIGE eller rent faktisk at GÅ fra situationen!
2. ANGRIBER
Her vil reaktionerne typisk være at:
- blive vred og give igen af samme skuffe
- reagere aggressivt
- komme med beskyldninger eller blive truende
Man SLÅR fra sig – eller angriber – med andre ord, når man møder konflikt.
3. BEVARER ROEN
- undersøge
- erkende uenighed
- være nysgerrig
- lytte
- stille spørgsmål
- bevare roen udadtil
Man bliver altså STÅENDE og forsøger at forstå og løse konflikten på en mere hensigtsmæssig måde end de to foregående konfliktmønstre. Her handler det mere om “os” og relationen, end hvad man selv mener, føler og tænker.
Større bevidsthed om konflikten giver os større kontrol over den.
Den, der ved mere om konflikten har også det største ansvar for, at konflikten er behagelig at være i! Derfor lyder anbefalingen fra mig, at du udskyder dit behov for f.eks. at få “luft” og forsvare dig, når modparten hidser sig op og kommer med beskyldninger – eller måske ligefrem overfuser dig verbalt – til senere. Måske hos nogle andre. Så du bevarer roen i situationen.
Men det kræver overskud at gøre det! Så er vi belastede, har vi også en større tendens til at falde i et af de andre – mere uhensigtsmæssige – mønstre. Og så opstår konflikten!
Så hvad er løsningen på konflikten?
Har du lyst til at gå? Så overvej i stedet for at være mere nysgerrig på, hvad der ligger bag dét, den anden siger. Det handler måske slet ikke om dig!
Brug i stedet for disse anbefalinger for at undgå, at konflikten bliver ubehagelig:
1) Hvad mener du?
– pak det ud og find årsagen bag det, der siges
2) Kunne du sige det på en anden måde?
– det handler om budskabet ikke leveringen!
3) Det hér føles rigtigt for mig og sig til dig selv:
4) Det er ikke mit, det der sker nu
– altså: det handler ikke om mig!
5) Jeg stopper aldrig med at undres!
– over at andre kan blive ved med at hidse sig op, være utilfredse osv.
HUSK: Når samtalen opgives … skal samtalen genoptages!
Men det kræver at der er én, der rækker hånden frem og taler om det så spændingen løsnes. Det kan også være, I bliver enige om, at være uenige – og det er også helt OK!