Din egen realistiske formåen

Af stressekspert Rikke Maj Thauer

Det allervigtigste værn mod stress er at begynde at være realistisk i forhold til, hvad du forventer af dig selv og hvad du ønsker at leve op til af forventninger fra omverdenen.

Efter min erfaring er det vældig nyttigt for os at acceptere, at vi har nogle begrænsninger, og at vi ikke kan overvinde dem alle, men må leve med nogle af dem. Herunder det faktum, at ingen af os – eller næsten ingen – er supermænd og -kvinder.

Selv har jeg i mange år konsekvent forventet det dobbelte af, hvad jeg realistisk set kunne overkomme. Hvis jeg havde 20 opgaver på blokken, nåede jeg kun de 10. Hvis jeg troede en opgave kun tog en time, tog den sikkert to.

I stedet for at acceptere, at jeg åbenbart satte ambitionsniveauet for højt, blev jeg ved med at presse mig selv og bebrejde mig selv, at jeg ikke nåede mere.

Den dag du indser, at det er OK, at du ”kun” når de 10 opgaver, eller måske kun de fem, letter et stort pres fra dine skuldre. Og det kan ende med, at du faktisk når mere end du gjorde før, fordi du ikke skal bruge så meget energi på at bebrejde dig selv.

Den sunde fornuft er forduftet

Når du er meget hårdt ramt af stress, har du ingen realistisk idé om hvad du kan og ikke kan. Din sunde fornuft fungerer ikke. Jeg sammenligner det med en rus, når mennesker er så fyldte med stresshormoner, at de ikke er i stand til at tage vare på sig selv, mærke sig selv, tænke klart eller træffe fornuftige beslutninger.

Den gode nyhed er, at den sunde fornuft vender tilbage! Når jeg får nye klienter ind ad døren, er de ofte så påvirkede af stress, at jeg billedligt talt må ”tage bilnøglerne” og fortælle dem, at de må lade være med at køre mere i bilen indtil ”rusen” er aftaget.

En hårdt stressramt mener typisk, at han ”lige om lidt” sagtens kan fortsætte med at leve, som han gør – på kanten eller måske allerede langt ude over kanten af en kollaps. Han er ikke ved sine fulde fem.

Otte uger efter kan jeg spørge ham, om han kunne tænke sig at komme tilbage til det liv, han havde før. Og svaret kommer som regel hurtigt og klart: NEJ!

I min bog “Stress er OGSÅ dit eget ansvar”, kan du læse mere om “min egen realistiske formåen”. Læs mere om bogen her >

De bedste hilsner

Rikke Maj Thauer

Hvem er stresseksperten?

Rikke Maj Thauer er førende stressekspert og forfatter. Hun har sidste år haft over 10.000 tilmeldte til foredraget: Sådan forebygger, spotter og håndterer du stress hos dig selv og andre.

Hun er kendt for hendes praktiske og jordnære tilgang til stresshåndtering, og for hendes enkle formidling af et ellers kompliceret emne som stress.

Rikke har siden 2012 lavet research af flere hundrede personlige stressforløb og har gennemført flere spørgeundersøgelser, som hun har sammenfattet i bogen “Stress er også dit eget ansvar”, der udkom i 2019. Læs mere her >

Stresscoaching til virksomheder

Uanset hvilke spørgsmål du har i forhold til stress, behandling af stress m.v., så skriv til Rikke her  eller ring til hende på tlf. 88 77 60 04.

Gør som over 12.000 andre!

Få viden og værktøjer til at forebygge og håndtere stress. Kom på gratis foredrag LIVE eller online. Få relevante tilbud og besked om nye kursusdatoer. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.
Privatlivspolitik > 

Thauer Stresscenter ApS

World Trade Center
Borupvang 3
DK-2750 Ballerup

Tlf. +45 88 77 60 04
info@thauer.dk