7 frustrerende ting ved at være leder til en stressramt
Af stressekspert Rikke Maj Thauer
I en undersøgelse foretaget af Thauer Stresscenter, blev ledere landet over spurgt om at svare på følgende:
Hvad er de største udfordringer/frustrationer ved at være leder til en stressramt?
Svarene fra den virkelige verden taler deres eget tydelige sprog:
- Når medarbejderen ikke vil fortæller, hvad der er galt, og afviser at tale om det, som presser, så føler man sig som leder så magtesløs … for hvordan kommer man så igennem det!
- Uvisheden om, hvornår medarbejderen vender tilbage.
- Det øgede arbejdspres på de tilbageværende kolleger og tankerne om, hvorvidt man kunne have undgået det ved at se tegnene tidligere.
- Når den stressramte ikke har villet lytte eller tage imod hjælp.
- Hvis de ting, der har udvirket stress, ikke er arbejdsbetingede, hvor meget må man så blande sig?
- Når man sender stressramte for tidligt på arbejde igen, for det påvirker alle de andre medarbejdere.
- At vide præcis, hvornår en stress-sygemeldt medarbejder er klar til at starte arbejde, hvor hvornår de er helt tilbage på fuld kraft.
Mange ledere oplever at stå på bar bund, de mangler værktøjer, når det kommer til at håndtere stress på en professionel måde. Nogle har været på stresskurser, eller har taget en stresscoachuddannelse, dog uden den store effekt, for det lærte kan være svært at omsætte, så det passer ind i dagligdag. Det at lære ‘noget’ om stress, skal være enkelt og let at anvende og så skal det omfatte viden og værktøjer, så man både støtter den stressramte, tager hånd om sig selv som leder samtidig med at man også tager hånd om de tilbageblevne kolleger. Det kan derfor være en stor følelsesmæssig og faglig belastning, når en medarbejder kommer til dig og bryder sammen pga. stress. Du føler måske, at du burde have set det komme og hjulpet medarbejderen, så det ikke var nået hertil. Samtidig bliver du presset på at få løst afdelingens opgaver og passe på de øvrige kolleger.
Det at få indsigter ift., hvad der er din ledelsesopgave med en stressramt medarbejder, handler først og fremmest om sociale og kommunikative kompetencer.
På den ene side skal du kunne tage snakken med et menneske, der er ramt af stress eller måske angst og depression. På den anden side skal du kunne afdække og videreformidle til virksomheden, hvilke problemstillinger du ser som er stressfremkaldende. Uanset om stressen er opstået privat eller på jobbet, så det er kan det være virksomhedens håndtering af private problemer, der kan være en medårsag til at medarbejdere til sidst går ned med stress.
Stress er stress. Uanset om det er opstået privat eller på jobbet, så er det i din interesse som leder at medarbejderen hurtigst muligt kommer tilbage på sporet, og fremadrettet undgår stress.
Mangler du værktøjer til at tage snakken, eller en metode der kan styre medarbejdere og kolleger udenom stress-sygemeldinger, så vil jeg anbefale dig at gå efter enkel og konkret viden og effektive værktøjer, som ikke kræver det store af dig som leder at anvende i din hverdag.