Findes der positiv stress?

I afmålte doser kan vi ikke undvære stresshormoner. Enhver aktivitet, der kræver energi, udløser hormoner, der kan hjælpe os til at nå vores mål. Når vi vågner og står op om morgenen, udløses stresshormonet kortisol. Uden det ville vi formodentlig have svært ved at komme ud af sengen.

 

Kan det ikke være godt at være presset? Jo. Men så er det et spørgsmål om man vil kalde det stress. Vores hjerne er bygget til at præstere i kortere eller længere perioder.

 

Det kan godt være skræmmende at skulle præstere, for eksempel at holde en tale, gå til eksamen eller løbe en marathon. Men hvis presset går over igen og du samtidig oplever en stor tilfredshed ved at have gjort det, får du tilført den positive side af stress. Vi har behov for at præstere – det motiverer og driver os. Vi føler, vi er noget værd. Vi føler os anerkendt. Det styrker vores selvfølelse, som er en vigtig faktor i at mestre stress.

 

Når vi præsterer og klarer en opgave, er det hormonet dopamin og ikke stresshormoner, du får i kroppen. (Se figur på side 31 – ”Det blå system”). Dopamin er kroppens belønningsstof, det giver en følelse af at være ”høj”. Sammen med hormonet oxytocin, som kommer fra ”Det grønne system”, påvirker det vores tilfredshed og humør positivt.

 

Nogle kan blive afhængige af dopamin og søger derfor hele tiden præstationer. Spil, gambling og dyrkelse af ekstremsport kan pga. den dopamin, der udløses, være afhængighedsskabende, præcis som narkotika. Det samme kan ske, hvis du arbejder for meget!

 

Mennesker som oplever pres i meget lang tid, som de ikke kan komme ud af, har derimod masser af kortisol og adrenalin i kroppen. De sover dårligt om natten, har andre symptomer på dårlig trivsel og oplever ikke den tilfredsstillelse og belønning, som den ”positive stress” giver.