Ny uddannelse: Specialist i stress og mental sundhed hos Thauer Stresscenter

 

Fyr stresskonsulenten – lær det selv!

Når alarmen går i virksomheden – STRESS, så kontakter mange en ekstern stress-konsulent, for at få det fixet. Dette kan være en tidskrævende og omkostningstung affære, og nogle gange lykkedes projektet, og andre gange ikke. 

 

Men, hvad nu hvis virksomheden selv var stress-ekspert? Ingen kender virksomheden bedre end ledelsen og medarbejderne, og ingen er i virkeligheden mere kvalificeret til at STOPPE STRESS end virksomheden selv, hvis I ved hvad I skal se efter og hvordan I skal agere.

 

Når alarmen går, ville det dog være fantastisk, hvis vi blot kunne give alle medarbejdere 3 piller om dage i 14 dage, og så var alt stress i virksomheden væk. Men, der findes ingen pille mod stress, og samtidig er det at løse problemet heller ikke raketvidenskab – det er sund fornuft! Nogle gange tilsidesættes den sunde fornuft dog på grund af travlhed, og til fordel for vækst og øget indtjening, men vækster man virkelig som virksomhed hvis man samtidig producerer stressede medarbejdere? Får man mere produktive medarbejdere, når de dårligt kan huske fra næse til mund? … Det er et faktum, at stressede medarbejdere laver flere fejl, og har svære ved at fastholde koncentrationen, hvilket betyder risiko for spildtid og mindsket produktivitet.

 

Den gode nyhed, … der findes helt konkret stress-forskning som peger på, hvad der virker og hvad der ikke virker, når vi taler stress-håndtering og stress-forebyggelse i en virksomhed.

 

Alligevel vil mange ledere jeg møder gerne have recepten og pilleglasset, så de kan komme i gang med medicineringen af organisationen og medarbejderne. I processen har de glemt, at de selv er den forebyggende faktor og at hele virksomhedens mindset er den forebyggende faktor.

 

Man behøver ikke være Ph.d. i stress eller stress-ekspert for at gøre det rigtige, men man skal vide hvad det rigtige er, og som sagt er ingen mere kvalificeret til at STOPPE STRESS end virksomheden selv, INGEN.

 

Forskning peger på, at ledere og medarbejdere skal uddannes indenfor stress, for at forstå stress. De skal have konkrete værktøjer til at reducere stress, for at kunne stoppe udviklingen af stress i organisationen og hos sig selv.

 

 

Ny uddannelse gør virksomheden klar til, at håndtere stress-indsatsen selv!

 

I dag er det ikke nok at være faglig dygtig som leder og kollega, det er også vigtigt at have udvidet sociale kompetencer, som at kunne tage snakken med et menneske der er ramt af en krise som stress eller en psykisk sygdom, som er følgevirkningerne af længerevarende stress.

 

Hvert år viser 700.000 – 800.000 mennesker tegn på psykisk sygdom, som er ansvarlig for 35-45% af alt sygefravær i samfundet.

 

Flere og flere i vores samfund bukker under for stress og psykisk sygdom p.g.a. måden vi lever, og har indrettet vores samfund på. Virksomheder og deres ledere står overfor en stor opgave, og ønsker de at skabe positive resultater på virksomhedens drift, er der i langt højere grad brug for interne kompetencer som kan håndtere de emotionelle faktorer på arbejdspladsen.

 

Videnskabelige undersøgelser viser, at adfærdsændringer har en positiv effekt, men hvilken? Den rigtige behandling og de rigtige tiltag kan afkorte en sygemelding med stress, og håndteres stress på et tidligt stadie tjener det virksomheden både humant og økonomisk.

 

Thauer Stresscenter lancerer en ny uddannelse som; Specialist i stress og mental sundhed, så virksomheden får mulighed for at holde stressindsatsen hjemme og blive uddannet og certificeret inden for vor tids største årsag til sygemeldinger og tabt arbejdsproduktion.

 

 

Få mere information om uddannelsen

 

 

Skrevet af stressekspert og direktør Rikke Maj Thauer